ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK MENTOROKNAK

Feladatok időrendi sorrendben:

 

Dokumentum

Hivatal / Ügyintézés helye

Kinek a feladata

Szükséges dokumentumok

1.

Tartózkodási engedély

Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal

mentor + hallgató

  • szállásbejelentő lap (Orientációs Meeting – Kollégiumi Koordinátor – pecsét)
  • igénylőlap (Orientációs Meeting)
  • jogviszony igazolás (TNRT, szept. 11.)
  • ösztöndíj igazolás (Letter of Award) – Tempus Közalapítvány
  • igazolványkép (1 db Bev. Hiv. + Kollégium)
  • útlevél + vízum

2.

Generali biztosítás

TNRT (Orientációs Meeting)

hallgató

  • útlevél

3.

Adóazonosító jel

TNRT

hallgató

  • tartózkodási engedély
  • útlevél
  • szállásbejelentő lap (Bev. Hiv. által hitelesítve)

4.

Bankszámla (forint alapú)

bármelyik bank

mentor + hallgató

  • tartózkodási engedély
  • útlevél
  • szállásbejelentő lap (Bev. Hiv. által hitelesítve)

5.

Diákigazolvány

Okmányiroda + Neptun

mentor + hallgató

Okmányirodának:

  • jogviszony igazolás
  • útlevél

Neptunba felvinni:

  • NEK azonosító

6.

Ideiglenes diákigazolvány

Hallgatói Központ

mentor + hallgató

 

  • NEK azonosító

7.

TAJ kártya

TNRT

hallgató

  • tartózkodási engedély
  • útlevél
  • szállásbejelentő lap (Bev. Hiv. által hitelesítve)
  • jogviszony igazolás
  • ösztöndíj igazolás
  • igénylőlap + megrendelőlap (csak aláírja)

8.

Összesítő

E-mail

hallgató

A TNRT-nek küldendő e-mail tartalma:

  • bankszámlaszám
  • bank neve
  • adóazonosító jel

A mentor hallgató feladata a mentorált felé:

Mentorok (beszámolási) kötelezettségei a TNRT felé:

Hová fordulj segítségért, további információ:

 

BEVÁNDORLÁSI ÉS MENEKÜLTÜGYI HIVATAL

www.bmbah.hu oldalon, Tartózkodás Magyarországon menüpont alatt, a „Tanulmányi célú tartózkodási engedély” fülön találhatók a formanyomtatványok és minden fontos tudnivaló.

SH hallgatók számára illetékmentes az ügyintézés.

Szükséges dokumentum

Honnan szerezhető be

útlevél és vízum

érkezéskor már a hallgató rendelkezésére áll

szálláshely bejelentő lap

TNRT adja a hallgatónak, az Orientációs Meetingen közösen kitöltésre kerül, majd a hallgató aláíratja az alábbiak szerint:

  • E/6: Mucsonyiné Birinyi Gabriella (E/6 fsz.), Bertók Zsoltné (E/2 fsz.), vagy Kónya Attila (E/2 fsz.)
  • Uni-Hotel: Szeredi Vivien

jogviszony igazolás

TNRT-n vehető át szeptember 11-től

Bevándorlási Hivatal nyomtatványa (tartózkodási engedély igénylő lap)

TNRT adja át a hallgatónak az Orientációs Meetingen, közösen kitöltésre kerül

1 igazolványkép

3 x 4 cm-es, fehér háttérrel, a külföldi magyar konzulátus által hitelesítve, ezt a Bevándorlási Hivatal tájékoztatása szerint a vízummal együtt megkapják.


Teendők és elintéznivalók az SH ösztöndíjassal

 

Egyéb tudnivalók

 

BANK

Amint a tartózkodási engedély és lakcímigazolás rendelkezésre áll, az SH hallgató bankszámlát tud nyitni. Az Egyetemnek nincs megkötése arra vonatkozólag, hogy mely banknál rendelkezzen a hallgató bankszámlával. Forint-alapú számlára minden SH hallgatónak szüksége van. Az Egyetemtől erre kapják az ösztöndíjukat és a lakhatási támogatást.

Számlanyitáshoz szükséges dokumentumok:

A bank által „kockázatosnak” ítélt országokból származó hallgatók részére egyes esetekben (pl. Irak) nem történik rögtön számlanyitás. Első látogatáskor lefénymásolják a hallgató iratait, majd a budapesti központi fiók elbírálása alapján egy későbbi időpontban történik a folyószámla megnyitása. Ilyenkor el szoktak kérni egy telefonszámot, ahol értesíteni tudják a hallgatót (ez célszerű, hogy a mentor száma legyen). A banki ügyintézők közül csak 1-2 fő beszél angolul, ezért az ügyintézés során tolmácsolni szükséges.

A HUF számla számát és a bank nevét a TNRT-nek is el kell juttatni, hogy bekerülhessen a Neptunba. E-mailben:

A bankkártyát kb. két hét elteltével postázzák a hallgatónak.

 

DIÁKIGAZOLVÁNY

 

1. Ideiglenes diákigazolvány:

A korábbi gyakorlattal ellentétben az SH hallgatóknak ideiglenes diákigazolvány csak azt követően kerülhet kiállításra (kiállító: Hallgatói Központ), hogy a NEK-azonosítót a hallgató az Okmányirodában megkapta, és azt a Hallgatói Központban bemutatta.

 

2. „Állandó” diákigazolvány:

Egy fehér alapon barnás /narancssárgás kártya, mely az Okmányirodában igényelhető.

Fontos tudnivalók:

 

ALBÉRLET

Amennyiben a hallgató albérletbe költözne, a ME Diák Iroda honlapján lévő listából is tájékozódhat. Az albérlet keresésében és a további ügyintézésben a mentor hallgató segíti az SH ösztöndíjast.

A hallgatónak a Bevándorlási Hivatal felé jelentenie kell a lakcímváltozást. Üres szállásbejelentő lapot a TNRT biztosít a hallgatók részére, ezt ki kell tölteni, majd miután a szállásadó(k) és a hallgató is aláírta, a hallgatónak 3 napon belül el kell mennie a Bevándorlási és Menekültügyi Hivatalba, hogy bejelenthesse a címváltozást.

 

EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁS

A hallgatók jogosultak a társadalom- illetve magánbiztosításra is. A magánbiztosítás érkezésük után, az Orientációs Napon megkötésre kerül, a TB intézése érkezésüktől kezdődően folyamatban van.

1. Magánbiztosítás

2. Társadalombiztosítás

TAJ szám igénylés menete (tájékoztatásul): TNRT a szükséges dokumentumot beadja OEP felé, melyről igazolást kap: ezen az igazoláson rajta van a TAJ szám, de ez még nem használható egészségügyi szolgáltatás igénybevételéhez. TNRT felvezeti a Neptunba a TAJ számot, s ME releváns szervezeti egysége jelentést küld az Oktatási Hivatal felé. Amennyiben ez megtörténik, a hallgató láthatóvá válik az OEP (Országos Egészségbiztosítási Pénztár) rendszerében. Ez után TNRT az OEP-nél kiváltja a kártyát s értesíti a hallgatót, hogy átveheti azt. Az átvételt aláírásával igazolja.

A TAJ kártya átvétele után a hallgató az E/4-es Kollégium földszintjén található orvosi- és fogorvosi rendelőket is látogathatja, ugyanúgy, ahogyan a kórházakat is. Ellátásért ezután fizetnie nem kell, a magyar állampolgárokkal azonos jogokkal rendelkezik. Nagyon fontos, hogy egyik egyetemi rendelőbe se menjen a hallgató mentor hallgató – tolmács – nélkül. A fogorvos csak németül beszél. Tolmács nélkül nem látják el a hallgatókat.

Ha TB jogosultság nélkül veszi igénybe pl. a sürgősségi betegellátást (Megyei Kórház, Csillagpont), akkor a hallgatónak fizetnie kell az ellátásért. Aláíratnak vele egy tartozást elismerő nyilatkozatot, melyből egy példányt a hallgató megkap. Ha rögtön az ellátás után nem tudja befizetni az ellátás díját, úgy minden hétköznap 9 – 12:00 között megteheti (a mentor is befizetheti helyette, meghatalmazás nélkül) a Megyei Kórház Pénztárában (Pénzügyi Osztály). Minden, a kórházban kapott dokumentumot vinni kell a befizetéshez. A befizetett összegről itt is kell névvel és címmel ellátott számlát kérni, hogy a Generali visszautalhassa neki a pénzt (ebben az esetben a teljes összeget: a díj felének kifizetése csak a gyógyszerek árára vonatkozik).

Az orvosok nagy része nem beszél angolul sem a kórházakban, sem az Erzsébet Fürdőben (magánklinika, a ’How to use your insurance’ dokumentumban van szó róla), ezért a hallgatót a mentor elkíséri a vizsgálatra.

Időpontfoglalás a Generali-nál: a hallgató vagy a mentor felhívja a Medicover Hotline-t (a telefonszám a biztosítási kártya hátoldalán van), bemondja a hallgató nevét, születési idejét, elmagyarázza, hogy mi a probléma.

Az SH hallgatót legtöbbször az Erzsébet Fürdőbe, vagy a MÁV Rendelőintézetbe irányítják, de előfordul, hogy nem tudnak rögtön a foglalás kezdeményezésekor időpontot adni. Ilyenkor visszahívják a hallgatót vagy a kapcsolattartót (mentort).

A kiváltott gyógyszerekről a hallgatók nevére és címére számlát kell kérni. Pozitív elbírálása esetén a Biztosító a gyógyszerek árának felét visszatéríti a hallgató HUF számlájára.

  1. névre szóló számla: az eredeti számlát a biztosítónak kell elküldeni, ebből kifolyólag célszerű másolatot készíteni róla, amit a hallgató megőriz.
  2. kísérőlevél: hallgató neve, HUF számlaszáma, probléma (betegség, baleset) leírása.
  3. egyéb dokumentumok: pl. ha kapott leletet, azt is el kell juttatni a biztosítónak + a biztosítási kártya másolatát
  4. cím: Generali Providencia Biztosító Zrt., Kelemenné Somogyi Mária, 4025 Debrecen, Piac u. 49-51.
  5. a hallgató küldi meg a Generali részére a számlákat, minden egyéb fent említett dokumentummal együtt.

 

ADÓAZONOSÍTÓ JEL

Az adóazonosító jelre minden SH hallgatónak szüksége van, tekintettel arra, hogy az egyetem e nélkül nem tudja átutalni az ösztöndíjat és a lakhatási támogatást.

Az adóazonosító igényléséhez a TNRT részére benyújtandó dokumentumok:

Ezen iratok másolatát az igényléskor el kell küldeni a NAV-nak. A TNRT munkatársa az előzetesen kitöltött regisztrációs lap alapján, elektronikusan kitölti a 14T34 számú nyomtatványt, azt két példányban kinyomtatja. A hallgató aláírja mindkét példány második oldalát. Az így rendelkezésre álló papírokat (a nyomtatvány 2 példánya és a három irat fénymásolata) postán, elsőbbséggel és ajánlva feladja az alábbi címre:

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Adóalany Nyilvántartási Osztály

Miskolc

Pf.: 286.

3550

Egyszerre (egy küldeményben) több hallgató igénylése is továbbítható. A hallgató részére az elkészült adóazonosító jelről 2 hét múlva igazolást küldenek postán. Ezután megkapja az adókártyát is, szintén postán. A rendelkezésére álló adóazonosító jel az igazolás alapján bekerülhet a Neptun rendszerbe, a TNRT által: ehhez a hallgatónak e-mailben továbbítania kell a TNRT felelős ügyintézője felé az adóazonosító jelről szóló igazolást (lefényképezi vagy scanneli).