ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK MENTOROKNAK

Feladatok időrendi sorrendben:

 

Dokumentum

Hivatal / Ügyintézés helye

Kinek a feladata

Szükséges dokumentumok

1.

Tartózkodási engedély

Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal

mentor + hallgató

  • szállásbejelentő lap (Orientációs Meeting – Kollégiumi Koordinátor – pecsét)
  • igénylőlap (Orientációs Meeting)
  • jogviszony igazolás (TNRT, szept. 11.)
  • ösztöndíj igazolás (Letter of Award) – Tempus Közalapítvány
  • igazolványkép (1 db Bev. Hiv. + Kollégium)
  • útlevél + vízum

2.

Generali biztosítás

TNRT (Orientációs Meeting)

hallgató

  • útlevél

3.

Adóazonosító jel

TNRT

hallgató

  • tartózkodási engedély
  • útlevél
  • szállásbejelentő lap (Bev. Hiv. által hitelesítve)

4.

Bankszámla (forint alapú)

bármelyik bank

mentor + hallgató

  • tartózkodási engedély
  • útlevél
  • szállásbejelentő lap (Bev. Hiv. által hitelesítve)

5.

Diákigazolvány

Okmányiroda + Neptun

mentor + hallgató

Okmányirodának:

  • jogviszony igazolás
  • útlevél

Neptunba felvinni:

  • NEK azonosító

6.

Ideiglenes diákigazolvány

Hallgatói Központ

mentor + hallgató

 

  • NEK azonosító

7.

TAJ kártya

TNRT

hallgató

  • tartózkodási engedély
  • útlevél
  • szállásbejelentő lap (Bev. Hiv. által hitelesítve)
  • jogviszony igazolás
  • ösztöndíj igazolás
  • igénylőlap + megrendelőlap (csak aláírja)

8.

Összesítő

E-mail

hallgató

A TNRT-nek küldendő e-mail tartalma:

  • bankszámlaszám
  • bank neve
  • adóazonosító jel

A mentor hallgató feladata a mentorált felé:

Mentorok (beszámolási) kötelezettségei a TNRT felé:

Hová fordulj segítségért, további információ:

 

BEVÁNDORLÁSI ÉS MENEKÜLTÜGYI HIVATAL

www.bmbah.hu oldalon, Tartózkodás Magyarországon menüpont alatt, a „Tanulmányi célú tartózkodási engedély” fülön találhatók a formanyomtatványok és minden fontos tudnivaló.

SH hallgatók számára illetékmentes az ügyintézés.

Szükséges dokumentum

Honnan szerezhető be

útlevél és vízum

érkezéskor már a hallgató rendelkezésére áll

szálláshely bejelentő lap

TNRT adja a hallgatónak, az Orientációs Meetingen közösen kitöltésre kerül, majd a hallgató aláíratja az alábbiak szerint:

  • E/6: Mucsonyiné Birinyi Gabriella (E/6 fsz.), Bertók Zsoltné (E/2 fsz.), vagy Kónya Attila (E/2 fsz.)
  • Uni-Hotel: Szeredi Vivien

jogviszony igazolás

TNRT-n vehető át szeptember 11-től

Bevándorlási Hivatal nyomtatványa (tartózkodási engedély igénylő lap)

TNRT adja át a hallgatónak az Orientációs Meetingen, közösen kitöltésre kerül

1 igazolványkép

3 x 4 cm-es, fehér háttérrel, a külföldi magyar konzulátus által hitelesítve, ezt a Bevándorlási Hivatal tájékoztatása szerint a vízummal együtt megkapják.


Teendők és elintéznivalók az SH ösztöndíjassal

 

Egyéb tudnivalók

 

BANK

Amint a tartózkodási engedély és lakcímigazolás rendelkezésre áll, az SH hallgató bankszámlát tud nyitni. Az Egyetemnek nincs megkötése arra vonatkozólag, hogy mely banknál rendelkezzen a hallgató bankszámlával. Forint-alapú számlára minden SH hallgatónak szüksége van. Az Egyetemtől erre kapják az ösztöndíjukat és a lakhatási támogatást.

Számlanyitáshoz szükséges dokumentumok:

A bank által „kockázatosnak” ítélt országokból származó hallgatók részére egyes esetekben (pl. Irak) nem történik rögtön számlanyitás. Első látogatáskor lefénymásolják a hallgató iratait, majd a budapesti központi fiók elbírálása alapján egy későbbi időpontban történik a folyószámla megnyitása. Ilyenkor el szoktak kérni egy telefonszámot, ahol értesíteni tudják a hallgatót (ez célszerű, hogy a mentor száma legyen). A banki ügyintézők közül csak 1-2 fő beszél angolul, ezért az ügyintézés során tolmácsolni szükséges.

A HUF számla számát és a bank nevét a TNRT-nek is el kell juttatni, hogy bekerülhessen a Neptunba. E-mailben:

A bankkártyát kb. két hét elteltével postázzák a hallgatónak.

 

DIÁKIGAZOLVÁNY

 

1. Ideiglenes diákigazolvány:

A korábbi gyakorlattal ellentétben az SH hallgatóknak ideiglenes diákigazolvány csak azt követően kerülhet kiállításra (kiállító: Hallgatói Központ), hogy a NEK-azonosítót a hallgató az Okmányirodában megkapta, és azt a Hallgatói Központban bemutatta.

 

2. „Állandó” diákigazolvány:

Egy fehér alapon barnás /narancssárgás kártya, mely az Okmányirodában igényelhető.

Fontos tudnivalók:

 

ALBÉRLET

1.      Albérlet keresése

Amennyiben a hallgató albérletbe költözne, a ME Diák Iroda honlapján lévő listából is tájékozódhat. Az albérlet keresésében és a további ügyintézésben a mentor hallgató segíti az SH ösztöndíjast.

 

2.      Albérleti szerződés megkötése

Az SH hallagtók tájékoztatásához

The owner of the flat has to go to the Land Registry Office to apply for the Title Deed (Title Page). This certifies that the apartment is his own property and he has the right to let the flat out.

You have to sign a contract with the owners and all of you have to receive one original copy of it, signed by the owner(s) and you, too.

Then the owner (if there are more than one owners, all of them) has to sign the accommodation reporting sheet. All 3 of you need to have this paper signed by every owners of the apartment.

If it is ready, you have to go to the Immigration Office again and submit all the following documents:

A szállásadó tájékoztatásához

 

EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁS

A hallgatók jogosultak a társadalom- illetve magánbiztosításra is. A magánbiztosítás érkezésük után, az Orientációs Napon megkötésre kerül, a TB intézése érkezésüktől kezdődően folyamatban van.

1. Magánbiztosítás

2. Társadalombiztosítás

TAJ szám igénylés menete (tájékoztatásul): TNRT a szükséges dokumentumot beadja OEP felé, melyről igazolást kap: ezen az igazoláson rajta van a TAJ szám, de ez még nem használható egészségügyi szolgáltatás igénybevételéhez. TNRT felvezeti a Neptunba a TAJ számot, s ME releváns szervezeti egysége jelentést küld az Oktatási Hivatal felé. Amennyiben ez megtörténik, a hallgató láthatóvá válik az OEP (Országos Egészségbiztosítási Pénztár) rendszerében. Ez után TNRT az OEP-nél kiváltja a kártyát s értesíti a hallgatót, hogy átveheti azt. Az átvételt aláírásával igazolja.

A TAJ kártya átvétele után a hallgató az E/4-es Kollégium földszintjén található orvosi- és fogorvosi rendelőket is látogathatja, ugyanúgy, ahogyan a kórházakat is. Ellátásért ezután fizetnie nem kell, a magyar állampolgárokkal azonos jogokkal rendelkezik. Nagyon fontos, hogy egyik egyetemi rendelőbe se menjen a hallgató mentor hallgató – tolmács – nélkül. A fogorvos csak németül beszél. Tolmács nélkül nem látják el a hallgatókat.

Ha TB jogosultság nélkül veszi igénybe pl. a sürgősségi betegellátást (Megyei Kórház, Csillagpont), akkor a hallgatónak fizetnie kell az ellátásért. Aláíratnak vele egy tartozást elismerő nyilatkozatot, melyből egy példányt a hallgató megkap. Ha rögtön az ellátás után nem tudja befizetni az ellátás díját, úgy minden hétköznap 9 – 12:00 között megteheti (a mentor is befizetheti helyette, meghatalmazás nélkül) a Megyei Kórház Pénztárában (Pénzügyi Osztály). Minden, a kórházban kapott dokumentumot vinni kell a befizetéshez. A befizetett összegről itt is kell névvel és címmel ellátott számlát kérni, hogy a Generali visszautalhassa neki a pénzt (ebben az esetben a teljes összeget: a díj felének kifizetése csak a gyógyszerek árára vonatkozik).

Az orvosok nagy része nem beszél angolul sem a kórházakban, sem az Erzsébet Fürdőben (magánklinika, a ’How to use your insurance’ dokumentumban van szó róla), ezért a hallgatót a mentor elkíséri a vizsgálatra.

Időpontfoglalás a Generali-nál: a hallgató vagy a mentor felhívja a Medicover Hotline-t (a telefonszám a biztosítási kártya hátoldalán van), bemondja a hallgató nevét, születési idejét, elmagyarázza, hogy mi a probléma.

Az SH hallgatót legtöbbször az Erzsébet Fürdőbe, vagy a MÁV Rendelőintézetbe irányítják, de előfordul, hogy nem tudnak rögtön a foglalás kezdeményezésekor időpontot adni. Ilyenkor visszahívják a hallgatót vagy a kapcsolattartót (mentort).

A kiváltott gyógyszerekről a hallgatók nevére és címére számlát kell kérni. Pozitív elbírálása esetén a Biztosító a gyógyszerek árának felét visszatéríti a hallgató HUF számlájára.

  1. névre szóló számla: az eredeti számlát a biztosítónak kell elküldeni, ebből kifolyólag célszerű másolatot készíteni róla, amit a hallgató megőriz.
  2. kísérőlevél: hallgató neve, HUF számlaszáma, probléma (betegség, baleset) leírása.
  3. egyéb dokumentumok: pl. ha kapott leletet, azt is el kell juttatni a biztosítónak + a biztosítási kártya másolatát
  4. cím: Generali Providencia Biztosító Zrt., Kelemenné Somogyi Mária, 4025 Debrecen, Piac u. 49-51.
  5. a hallgató küldi meg a Generali részére a számlákat, minden egyéb fent említett dokumentummal együtt.

 

ADÓAZONOSÍTÓ JEL

Az adóazonosító jelre minden SH hallgatónak szüksége van, tekintettel arra, hogy az egyetem e nélkül nem tudja átutalni az ösztöndíjat és a lakhatási támogatást.

Az adóazonosító igényléséhez a TNRT részére benyújtandó dokumentumok:

Ezen iratok másolatát az igényléskor el kell küldeni a NAV-nak. A TNRT munkatársa az előzetesen kitöltött regisztrációs lap alapján, elektronikusan kitölti a 14T34 számú nyomtatványt, azt két példányban kinyomtatja. A hallgató aláírja mindkét példány második oldalát. Az így rendelkezésre álló papírokat (a nyomtatvány 2 példánya és a három irat fénymásolata) postán, elsőbbséggel és ajánlva feladja az alábbi címre:

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Adóalany Nyilvántartási Osztály

Miskolc

Pf.: 286.

3550

Egyszerre (egy küldeményben) több hallgató igénylése is továbbítható. A hallgató részére az elkészült adóazonosító jelről 2 hét múlva igazolást küldenek postán. Ezután megkapja az adókártyát is, szintén postán. A rendelkezésére álló adóazonosító jel az igazolás alapján bekerülhet a Neptun rendszerbe, a TNRT által: ehhez a hallgatónak e-mailben továbbítania kell a TNRT felelős ügyintézője felé az adóazonosító jelről szóló igazolást (lefényképezi vagy scanneli).