ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK MENTOROKNAK

 

  1. FELADATOK IDŐRENDI SORRENDBEN:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dokumentum

Hivatal / Ügyintézés helye

Kinek a feladata

Elődokumentumok

1.

Tartózkodási engedély

Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal

mentor + hallgató

  • szállásbejelentő lap (Orientációs Meeting – Kollégiumi Koordinátor – pecsét)
  • igénylőlap (Orientációs Meeting)
  • jogviszony igazolás (TNRT, szept. 11.)
  • Ösztöndíj igazolás (Letter of Award) – Tempus Közalapítvány
  • igazolványkép (1 db Bev. Hiv. + Kollégium)
  • útlevél + vízum

2.

Generali biztosítás

TNRT (Orientációs Meeting)

hallgató

  • útlevél

3.

Adóazonosító jel

TNRT

hallgató

  • tartózkodási engedély
  • útlevél
  • szállásbejelentő lap (Bev. Hiv. által hitelesítve)

4.

Bankszámla (Forint alapú)

bármelyik bank

mentor + hallgató

  • tartózkodási engedély
  • útlevél
  • szállásbejelentő lap (Bev. Hiv. által hitelesítve)

5.

Diákigazolvány

Okmányiroda + Neptun

mentor + hallgató

Okmányirodának:

  • jogviszony igazolás
  • útlevél

 

Neptunba felvinni:

  • NEK azonosító

6.

Ideiglenes diákigazolvány

Hallgatói Központ

mentor + hallgató

  • NEK azonosító

7.

TAJ kártya

TNRT

hallgató

  • tartózkodási engedély
  • útlevél
  • szállásbejelentő lap (Bev. Hiv. által hitelesítve)
  • jogviszony igazolás
  • ösztöndíj igazolás
  • igénylőlap + megrendelőlap (csak aláírja)

8.

Összesítő

E-mail

hallgató

Az e-mail tartalma:

  • Bankszámlaszám
  • Bank neve
  • Adóazonosító jel

 

 

  1. A MENTOR HALLGATÓ FELADATAI A MENTORÁLT FELÉ:

 

 

 

  1. MENTOROK (BESZÁMOLÁSI) KÖTELEZETTSÉGEI A TNRT FELÉ:

 

 

 

  1. HOVA FORDULJ SEGÍTSÉGÉRT? / TOVÁBBI INFORMÁCIÓ
  1. Tóth Nikolett – SH asszisztens, TNRT, ME (A/4, 106. szoba)

rektothn@uni-miskolc.hu, Tel: 1641

 

  1. Dudás Anett – SH asszisztens, TNRT, ME (A/4, 105. szoba)

hkanett@uni-miskolc.hu, Tel.: 1642

 

  1. Csiréné Gergely Katalin, SH asszisztens, TNRT, ME (A/4, 105. szoba)

rekgkata@uni-miskolc.hu, Tel.: 1009

 

 

Bevándorlási Hivatal

 

A www.bmbah.hu oldalon, Tartózkodás Magyarországon menüpont alatt, a „Tanulmányi célú tartózkodási engedély” fülön találhatók a formanyomtatványok és minden fontos tudnivaló.

 

SH hallgatók számára illetékmentes az ügyintézés.

 

Szükséges dokumentum

Honnan szerezhető be

útlevél és vízum

érkezéskor már a hallgató rendelkezésére áll

szálláshely bejelentő lap

TNRT adja a hallgatónak, az Orientációs Meetingen közösen kitöltésre kerül, majd a hallgató aláíratja az alábbiak szerint:

  • E/6: Birinyi Gabriella (E/6 fsz.), Bertók Zsoltné (E/2 fsz.), vagy Kónya Attila (E/2 fsz.)
  • Uni-Hotel: Szeredi Vivien

jogviszony igazolás

TNRT-n vehető át szeptember 11-től

Bevándorlási Hivatal nyomtatványa (tartózkodási engedély igénylő lap)

TNRT adja át a hallgatónak az Orientációs Meetingen, közösen kitöltésre kerül

1 igazolványkép

3 x 4 cm-es, fehér háttérrel, a külföldi magyar konzulátus által hitelesítve, ezt a Bevándorlási Hivatal tájékoztatása szerint a vízummal együtt megkapják.

 

 

Teendők és elintéznivalók az SH ösztöndíjassal

 

 

 

 

 

Egyéb tudnivalók

 

 

 

 

 

BMH nyitva tartás:

 

 

Bankszámla nyitása

 

Amint a tartózkodási engedély és lakcímigazolás rendelkezésre áll, az SH hallgató bankszámlát tud nyitni.

Az Egyetemnek nincs megkötése arra vonatkozólag, hogy mely banknál rendelkezzen a hallgató bankszámlával.

 

Forint-alapú számlára minden SH hallgatónak szüksége van. Az Egyetemtől erre kapják az ösztöndíjukat és a lakhatási támogatást.

 

Számlanyitáshoz szükséges dokumentumok:

 

A bank által „kockázatosnak” ítélt országokból származó hallgatók részére egyes esetekben (pl. Irak) nem történik rögtön számlanyitás. Első látogatáskor lefénymásolják a hallgató iratait, majd a budapesti központi fiók elbírálása alapján egy későbbi időpontban történik a folyószámla megnyitása. Ilyenkor el szoktak kérni egy telefonszámot, ahol értesíteni tudják a hallgatót (ez célszerű, hogy a mentor száma legyen).

 

A banki ügyintézők közül csak 1-2 fő beszél angolul, ezért az ügyintézés során tolmácsolni szükséges.

 

A HUF számla számát és a bank nevét a TNRT illetékes ügyintézőjének is el kell juttatni, hogy bekerülhessen a Neptunba. E-mailben:

 

A bankkártyát kb. két hét elteltével postázzák a hallgatónak.

 

 

Diákigazolvány

 

  1. Ideiglenes diákigazolvány:

A korábbi gyakorlattal ellentétben az SH hallgatóknak ideiglenes diákigazolvány csak azt követően kerülhet kiállításra (kiállító: Hallgatói Központ), hogy a NEK-azonosítót a hallgató az Okmányirodában megkapta, és azt a Hallgatói Központban bemutatta.

 

  1. „Állandó” diákigazolvány:

Egy fehér alapon barnás /narancssárgás kártya, mely az Okmányirodában igényelhető.

 

Fontos tudnivalók:

 

 

 

 

 

 

 

Albérlet

 

Albérlet keresése

Amennyiben a hallgató albérletbe költözne, a ME HÖK honlapján (http://www.mehok.uni-miskolc.hu/alberlet) lévő listából is tájékozódhat.

Az albérlet keresésében és a további ügyintézésben a mentor hallgató segíti az SH ösztöndíjast.

 

Lakcím bejelentése a BÁH-ban

Az előző évek gyakorlatával ellentétben a Bevándorlási Hivatal már nem kéri az albérleti szerződés és a tulajdoni lap bemutatását. A külföldi hallgatóknak elegendő a szálláshelybejelentő lapot (kis, fehér vastag papír) aláíratnia az ingatlan tulajdonosával (tulajdonosaival), majd kitöltése után az a BÁH-ban bemutatható.

3 napon belül kötelező bejelenteni a lakcím-változást a Bevándorlási- és Menekültügyi Hivatal felé.

 

 

Egészségbiztosítás

 

A hallgatók jogosultak a társadalom- illetve magánbiztosításra is. A magánbiztosítás érkezésük után, az Orientációs Napon megkötésre kerül, a TB intézése érkezésüktől kezdődően folyamatban van.

 

  1. Magánbiztosítás

 

  1. Társadalombiztosítás

 

 

Igénylés menete (tájékoztatásul): a TNRT a szükséges dokumentumot beadja a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (régen: OEP) felé, melyről igazolást kap: ezen az igazoláson rajta van a TAJ szám, de ez még nem használható egészségügyi szolgáltatás igénybevételéhez. TNRT felvezeti a Neptunba a TAJ számot, s ME releváns szervezeti egysége jelentést küld az Oktatási Hivatal felé. Amennyiben ez megtörténik, a hallgató láthatóvá válik a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő rendszerében. Ez után TNRT a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnél kiváltja a kártyát s értesíti a hallgatót, hogy átveheti azt. Az átvételt aláírásával igazolja.

 

A TAJ kártya átvétele után a hallgató az E/4-es Kollégium földszintjén található orvosi- és fogorvosi rendelőket is látogathatja, ugyanúgy, ahogyan a kórházakat is. Ellátásért ezután fizetnie nem kell, a magyar állampolgárokkal azonos jogokkal rendelkezik.

 

Nagyon fontos, hogy egyik egyetemi rendelőbe se menjen az SH hallgató egyedül, mentora nélkül, mert az orvosok tolmács nélkül nem látják el a hallgatókat.

 

Ha TB jogosultság nélkül veszi igénybe pl. a sürgősségi betegellátást (Megyei Kórház, Csillagpont), akkor fizetnie kell. Aláíratnak vele egy tartozást elismerő nyilatkozatot, melyből egy példányt a hallgató megkap. Ha rögtön az ellátás után nem tudja befizetni az ellátás díját, úgy minden hétköznap 9 – 12:00 között megteheti (a mentor is befizetheti helyette, meghatalmazás nélkül) a Megyei Kórház Pénztárában (Pénzügyi Osztály). Minden, a kórházban kapott dokumentumot vinni kell a befizetéshez. A befizetett összegről itt is kell névvel és címmel ellátott számlát kérni, hogy a Generali visszaadhassa neki a pénzt (ebben az esetben a teljes összeget: a díj felének kifizetése csak a gyógyszerek árára vonatkozik).

 

Egyéb tudnivalók

 

 

 

 

A díjvisszaigénylés menete:

 

 

NAV – adóazonosító jel igénylése

 

Az adóazonosító jelre minden SH hallgatónak szüksége van, tekintettel arra, hogy az egyetem e nélkül nem tudja átutalni részükre az ösztöndíjat és a lakhatási támogatást.

 

Az adóazonosító igényléséhez a TNRT részére benyújtandó dokumentumok:

Ezen iratok másolatát szükséges elküldeni a NAV felé.

 

A TNRT munkatársa az előzetesen kitöltött regisztrációs lap alapján, elektronikusan kitölti a 14T34 számú nyomtatványt, azt két példányban kinyomtatja.

 

A hallgató aláírja mindkét példány második oldalát.

 

Az így rendelkezésre álló papírokat (a nyomtatvány 2 példánya és a három irat fénymásolata) postán, elsőbbséggel és ajánlva feladja az alábbi címre:

 

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Adóalany Nyilvántartási Osztály

Miskolc

Pf.: 286.

3550

 

Egyszerre (egy küldeményben) több hallgató igénylése is továbbítható.

A hallgató részére az elkészült adóazonosító jelről 2 hét múlva igazolást küldenek postán.

Ezután megkapja az adókártyát is, szintén postán.

A rendelkezésére álló adóazonosító jel az igazolás alapján bekerülhet a Neptun rendszerbe, a TNRT által: ehhez a hallgatónak e-mailben továbbítania kell a TNRT felelős ügyintézője felé az adóazonosító jelről szóló igazolást (lefényképezi vagy scanneli).